---------------------------------------------
---------------------------------------------
Stefan Ekner
tel. 0 504 734 603
e-mail: s.ekner@port21.pl
 
------------------------------------------------


Dodatkowe informacje:

 

jachty motorowe

Projekt jachtu motorowego VISTULAVistula express

Zobacz szkic jachtu >>

Turystyczny jacht motorowy z napędem bocznokołowym przeznaczony do żeglugi rzecznej (kategoria projektowa D) dla 8-12 osób. Konstrukcja kadłuba Kadłub wykonany jest ze stali St 3 S lub trudnordzewiejącej stali niskostopowej 10 HNAP. Głównym elementem nośnym kadłuba jest płyta denna usztywniona rusztem dennym składającym się z denników i wzdłużników oraz giętego. Do płyty dennej przyspawana jest kratownica utworzona z wręg i wzdłużników burtowych, które pokrywa poszycie z blachy.

Konstrukcja traponetów (zewnętrznych pomostów), na których opierają się tambory (osłony kół łopatkowych) wykonana jest z kątowników stalowych. Stalowy pokład dziobowy, półpokłady i pokład rufowy usztywniają pokładniki i wzdłużniki ze stalowych kątowników. Kabina oraz sterówka maja konstrukcję drewnianą. Słupy osadzone są w stalowych gniazdach przyspawanych do denników. Na słupach oparty jest wieniec, do którego mocowane są bimsy, na nich leżą wzdłużniki. Ponadto dach podpierają słupy stojące w osi kadłuba. Szkielet kabiny, sterówki oraz dachy pokryte są sklejką wodoodporną. Układ napędowy i sterujacy Jacht napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy min. 42 KM. Układ przeniesienia napędu na koła łopatkowe (przekładnia hydrostatyczna) składa się z pompa hydraulicznej oraz dwóch silników hydraulicznych. Takie rozwiązanie umożliwia niezależną zmianę prędkości obrotowej oraz kierunku obrotów każdego z kół łopatkowych. Koła łopatkowe z nastawianymi łopatami wykonane są ze stali. Każde z nich składa się z piasty, obręczy, ramion, łopat oraz z mimośrodowego układu nastawiającego kąt łopaty. Elementy koła łączone są śrubami ze stali nierdzewnej.

Urządzenie sterowe wykonane ze stali nierdzewnej i ułożyskowane jest w łożyskach ślizgowych z brązu. Układ sterownia składa się z pompy Vetus HTP 4210 oraz siłownika Vetus MTC 5210 wychylającego profilowana płetwę sterową. Przewidziano możliwość mocowania do trzonu steru rumpla awaryjnego. Ponadto w przypadku awarii układu sterowania jachtem można manewrować zmieniając prędkość i kierunek obrotów kół łopatkowych. Wnętrze Na dziobie znajduje się 6-osobowa kabina z piętrowymi kojami. Z pokładu można się do niej dostać przez luk w pokładzie dziobowym. Z wnętrza kabiny dziobowej w kierunku rufy prowadzą drzwi. Na śródokręciu usytuowana jest maszynownia, którą wytyczają stalowe grodzie. Powyżej maszynowni usytuowana jest półotwarta sterówka (uchylna szyba przednia, boczne wiatrochrony, ścianki z brezentu i przezroczystego tworzywa sztucznego rozpinane w czasie złej pogody). Do sterówki prowadzi furtka na prawej burcie oraz zejściówka łącząca sterówkę z kabiną gospodarczo-warsztatową (G-W). Od wewnątrz jachtu do kabiny G-W prowadzą drzwi z korytarza, który biegnie od kabiny dziobowej aż do pomostu rufowego. Z korytarza tego można również dostać się do maszynowni.

Do silnika dostęp jest możliwy także z kabiny G-W. Za kabiną G-W znajduje się kabina sanitarna, w której mieści się WC, prysznic oraz umywalka. Wentylacja komory silnikowej (wymuszona elektrycznym wyciągiem) oraz kabiny sanitarnej odbywa się przez komin ustawiony tuż za sterówką. Salon i oddzielony od niego niską ścianką kambuz, znajdują się w tylnej części kabiny.

W kambuzie jest kuchenka gazowa, zlew oraz lodówka. Ponadto dwa blaty i liczne szafki. W salonie duży stół otacza kanapa w kształcie litery "L" oraz ława. Drzwi w tylnej ścianie kabiny prowadzą na pokład rufowy. Konstrukcja ściany umożliwia łatwe jej zdemontowanie, co sprawia, iż salon łączy się niejako z rufowym "tarasem". Do wnętrza kabiny prowadzą ponadto odsuwane drzwi usytuowane na prawej ścianie kabiny. Z lądu na pokład można się dostać poprzez tarponenty i furtki usytuowane w burtach tuż za tamborami. Instalacje Wszystkie zbiorniki (woda, ścieki, paliwo) usytuowane są na lewej burcie. Instalacja wodna składa się z elektrycznej pompy wody czystej, pompy osuszającej wannę prysznica, ręcznie pompowanego WC oraz dwóch pomp zenzowych - ręcznej i elektrycznej. Wszystkie ujęcia wody zabezpieczone są zaworami ze stali nierdzewnej.

Zbiornik ścieków opróżniany jest agregatem ssącym z zewnątrz - zawartość tego zbiornika wylewana jest do szamba. Na instalację paliwowa składa się zbiornik paliwa, filtr paliwa z odstojnikiem i pompa wtryskowa silnika. Instalacja gazowa na gaz propan-butan - kuchenka, przewód z dwoma zaworami (zawór główny i użytkowy przy kuchence), 11-kilogramowa butla gazowa. Butla umieszczona jest w wentylowanym skrajniku rufowym.

Dane techniczne
Jacht motorowy Vistula express
długość 12,75 m
szerokość 5 m
zanurzenie 0,25/0,40 m
wyporność 6950 kG
silnik min 42 KM 2
 
     
Projektowanie stron Projektowanie stron