Performance Cat. 11.8

Performance Cat. 40 – morski katamaran turystyczny z laminatu, przeznaczony, dla tych którzy cenią sobie zarówno komfort jak i prędkość.

Sprawne aerodynamicznie ożaglowanie typu slup z pełnolistwowym grotem prowadzonym na pełzaczach i fokiem na sztywnym sztagu z rolerem jest łatwe w obsłudze i efektywne. Maszt podtrzymywany jest przez 2 sztagi oraz 2 pary want; kolumna jest usztywniona 2 parami salingów, które rozpierają wanty diamentowe; dodatkowo na wysokości mocowania sztagu głównego wczepione są baksztagi z lin stalowych – napinane są taliami z lin o wysokiej wytrzymałości. Bom podtrzymywany jest dirkami. Fały oraz dirki sprowadzone są do stopy masztu, gdzie poprzez stopery wybierane są kabestanami. Wszystkie niezbędne „końce lin”, służące do obsługi takielunku oraz urządzenia nawigacyjne znajdują się przed stanowiskiem sternika. Stanowisko sternika z wygodnym siedziskiem jest usytuowane w przedniej części gondoli. W gondoli znajdują się także – rzecz oczywista – komfortowe kanapy dla załogi oraz stół.

W obu kadłubach w sekcji dziobowej znajdują się żagielkoje dostępne od strony pokładu, które w krótkich przelotach lub w portach mogą być wykorzystane jako 1-osobowe koje, tuż za nimikajuty z 2-osobowymi kojami dostępne od strony gondoli. Na rufie każdego z pływaków mieści się kabina z 2-osobowa koją. Do kadłuba prawego z gondoli prowadzą dwie zejściówki, do kadłuba lewego – jedna.

W sekcji środkowej prawego pływaka mieści się łazienka [prysznic, WC, umywalka]; dostęp do łazienki jest możliwy zarówno z kabiny dziobowej jak i rufowej; w pływaku lewym – kambuz. W kambuzie i łazience – na wewnętrznych burtach – znajdują się luki awaryjne, umożliwiające – w przypadku wywrotki – wydostanie się z wnętrza kadłubów na dno gondoli.

Układ sterowania – hydrauliczny. Rumple awaryjne wpinane są bezpośrednio w trzon każdego ze sterów po odkręceniu szczelnej pokrywy w stopniu na pawęży. Ewentualna nieszczelność „przejścia” nie grozi zalaniem – zapobiega temu wodoszczelna gródź skrajnika rufowego. Oba rumple spina łącznik z rur aluminiowych z prostym system zatrzaskowym, łatwy do zainstalowania w trudnych warunkach pogodowych.

W każdym kadłubie w kabinie rufowej, pod koją znajduje się wentylowana elektrycznym wyciągiem, izolowana „dźwiękowo” maszynownia. Napęd pomocniczy stanowią dwa wysokoprężne silniki o mocy 20 KM z przekładniami typu „S-drive”, napędzające składane śruby napędowe.

Gondola to samonośna konstrukcja umożliwia praktycznie dowolne „meblowanie” przestrzeni miedzy pływakami. Przed przednią owiewką znajduje się obszerny „bagażnik” na liny, odbijacze etc. etc. Nad gondolą – na rufie – znajdują się baterie słoneczne zamocowane na pałąku, który jest zintegrowany z żurawikami przeznaczonymi do ponoszenia z wody pontonu z małym silnikiem przyczepnym.

Dane techniczne:

długość 11,80 m

szerokość 6,60 m

zanurzenie 1,35 m

wyporność 6000 kg

powierzchnia żagli:

fok 25 m2

grot 40 m2

genaker 57 m2

silnik 2×20 KM

załoga 8/10 osób

ilustracje: archiwum Respect Yacht Shipyard


 

Leave a Comment