Slip Jig

Slip Jig to prosta w budowie, odkrytopokladowa, turystyczna łodż motorowo-żaglowa do pływania po rzekach i jeziorach, która nadaje się zarówno na krótkie, kilkugodzinne wycieczki jak i kilkudniowe eskapady z 2- 6-osobową załogą. Łódź bez większych problemów daje się zepchnąć z mielizny, jest łatwa do przewożenia na przyczepie za niewielkim samochodem i łatwa do wodowania. W tym konkretnym przypadku proponuję zastosować niekonwencjonalny układ przeniesienia napędu.  Po pierwsze silnik stacjonarny – chłodzona powietrzem, 6,5-konna jednostka z zapłonem iskrowym  i suchy układ wydechowy. Po drugie – przekładnia hydrauliczna umożliwiająca posadowienie ważącego około 15 kilogramów silnika w dowolnie wybranym miejscu w kadłubie. Po trzecie – silnik hydrauliczny napędzający śrubę umieszczony w skegu (przez dno przechodzą tylko przewody ciśnieniowe).

Łódź ma płaskodenny kadłub o przekrojach prostokreślnych. Trzy długie stępki i solidny skeg zapewnić mają właściwe zachowanie łodzi idącej na silniku, a jeśli łódź płynie pod żaglem trzeba zapewnić stosownie większy opór boczny. Zdecydowałem się na miecze boczne i tzw. bojsel (charakterystyczne dla konstrukcji holenderskich, zawinięte do wewnątrz nadburcie). Miecze boczne i nachylone do wewnątrz burty – podczas przechylania się kadłuba – dają w efekcie przyrost powierzchni bocznej, gdyż wraz z rosnącym pod naporem wiatru przechyłem, zawietrzny miecz „wydłuża” się niejako. Wolnostojący maszt i boczne miecze to układ umożliwiający zainstalowanie osprzętu żaglowy bez większego problemu, a jeśli akurat nie zamierzamy korzystać z żagla,  osprzęt można zostawiać „w domu”…

Łódź Slip Jig wyposażyłem w czworokątny żagiel rozprzowy (na rozprzy, po jej położeniu, można rozpiąć namiot). Obszerny forpik, przestrzeń pod ławkami oraz achterpik pozwalają ulokować rzeczy osobiste, kapoki, liny, prowiant… Gdyby zaszła taka potrzeba, do knag na burtach można zamocować na pętlach z liny długie wiosła i wiosłować na stojąco, z twarzą zwróconą do przodu, ewentualnie zrobić składaną ławkę i wiosłować w sposób klasyczny. Wolnostojący drewniany maszt, przechodzący przez opętnik w pokładzie dziobowym, ma stopę osadzoną w drewnianym gnieździe zamocowanym stalowymi szpilkami, poprzez dwa denniki, do wewnętrznej i zewnętrznej stępki. Żagiel stanowi w tym wypadku napęd pomocniczy, więc maszt oraz rozprze zaprojektowałem na niezbyt silne wiatry. Drzewca są bardzo lekkie – pomimo braku cęg nie powinny sprawiać kłopotu przy kładzeniu. Maszt wznosi się 5,4 metra nad lustrem wody, zaś rozprze – blisko 6 metrów. Wydaje się więc, że konieczność kładzenia masztu nie będzie zbyt częsta. Żagiel zamocowany jest do masztu raksami linowymi, co w prosty sposób pozwala odpiąć go od drzewca.

Kadłub łodzi zbudowany jest z drewna. Z litej sosny zrobione są: trzy zewnętrzne stępki, stępka wewnętrzna, stewy, wzdłużniki, ażurowe denniki, wręgi, konstrukcja ławek, szkielet pokładu oraz gretingi. Maszt i rozprze klejone są ze świerku lub sosny. Ławki można wykonać z 12-milimetrowej sklejki lub klejonki drewnianej grubości 12-15 mm. Poszycie dna, burt, pokładu, cztery ramy wręgowe oraz ster i miecze wykonane są ze sklejki. Miecze są mocowane pętlami z lin do drewnianego kołka „wrośniętego” w konsole burtowe.

Zastosowanie stacjonarnego silnika chłodzonego powietrzem i suchego wydechu, pociąga za sobą konieczność dobrego wyciszenia jednostki napędowej (nie zapominając o zapewnieniu dostępu dużej ilości powierza i dobrej wentylacji). Jednak na płytkich wodach nie będziemy martwili się o pompę wody chodzącej, która ciągnie wodę z piachem. Oczywiście koszty układu napędowego także się tu liczą. Jeśli przyjąć, że silnik przyczepny to ok 100 złotych za konia mechanicznego, to przy odrobinie inwencji i pracy może się okazać, że silnik stacjonarny z proponowanym układem przeniesienia napędu jest tańszy. Umieszczenie silnika hydraulicznego w skegu eliminuje konieczność stosowania wału, pochwy z łożyskami i dławicy. Skeg jednak musi być solidny i dobrze zamocowany do szkieletu kadłuba.

009 slip jig

Dane techniczne:

długość 6,00 m

szerokość 1,85 m

zanurzenie 0,32/0,55 m

wyporność 700 kG

silnik 6,5 KM

powierzchnia żagla 10 m²

pl_PLPolski
Przewiń do góry